24/11/2006

Coca-Cola: minder beslag op milieu en mr keuze voor consumenten

Terug naar artikeloverzicht

Eerste Maatschappelijk Jaarverslag van Coca-Cola in Belgi en Luxemburg.

In 2005 legden de productie-vestigingen van Coca-Cola Belgi en Luxemburg minder beslag op het milieu dan in 2004 door een daling van het water- en energieverbruik en een afname van het productie-afval. In dezelfde periode kon het bedrijf dankzij voortdurende innovatie mr keuze bieden aan consumenten en werd die keuze ook actief gepromoot.

Dat blijkt uit het allereerste Maatschappelijk Jaarverslag over de bedrijfsvoering van de Coca-Cola vestigingen in Belgi en Luxemburg in 2005 dat vandaag werd voorgesteld. Volgend jaar wil het bedrijf verder werken rond innovatie, verantwoordelijke marketing, veiligheid op de werkvloer en energie-efficintie.  
 
Consumenten keuze bieden

Coca-Cola is niet alleen actief in het segment van frisdranken. Het is actief op de markt van de niet-alcoholische dranken en biedt in Belgi en Luxemburg 15 drankenmerken aan. Door voortdurende innovatie kan Coca-Cola tegemoet komen aan de vraag van consumenten naar mr keuze. Keuze tussen merken, keuze in verpakkingsgrootte en keuze in energiewaarde van de dranken. Deze keuze wordt ook actief gepromoot: in 1996 ging 18% van het marketingbudget naar de promotie van andere dranken dan gesuikerde frisdranken. In 2005 was dat gestegen tot 65%. Het aanbod van verpakkingen kleiner dan 1L, zoals blikjes van 15cl of PET flessen van 25cl, slaat aan: hun aandeel in het totaal verkochte volume steeg van 37,7% in 1996 tot 47,6% in 2005. Tot slot heeft de consument ook een ruime keuze wat energiewaarde van de dranken betreft gaande van 0 kcal per 100ml tot 60 kcal per 100ml. Daarbij valt op dat haast 40% van het totale volume dat Coca-Cola in onze regio verkoopt caloriearm is (tussen 0 en 5 kcal per 100ml).

Het bedrijf zet zich in voor de promotie van een gezonde levensstijl die gebaseerd is op voldoende lichaamsbeweging en een evenwichte voeding. Dat doet het niet alleen door mr keuze aan te bieden maar ondermeer ook door zelfregulering. Zo is in de drankenautomaten die Coca-Cola in het middelbaar onderwijs uitbaat enkel de aanwezigheid van mineraal water en fruitsap verplicht. De school beslist zelf over de aanwezigheid van frisdranken. In 2007 zal Coca-Cola de etikettering van haar producten toegankelijker maken zodat consumenten de informatie over de voedingswaarden nog beter kunnen interpreteren. Coca-Cola zal tevens de engagementen die de drankenindustrie op Europees vlak nam inzake verantwoordelijke marketing lokaal toepassen.

De producten die Coca-Cola op de markt brengt beantwoorden bovendien aan bijzonder strenge kwaliteitsvoorschriften. De productiesites van Antwerpen en Gent konden in 2005 voldoen aan het wereldwijde kwaliteitssysteem van Coca-Cola dat de eisen van ISO 9001 (kwaliteit), ISO 14001 (milieu) en OHSAS 18001 (veiligheid en gezondheid) integreert. Eind 2006 zal ook de productiesite van Chaudfontaine aan deze gentegreerde kwaliteitsstandaard voldoen. Gevolg is dat er in 2005 per miljoen verkochte eenheden product slechts 1,2 kwaliteitsopmerkingen genoteerd werden.

Veiliger werkplek

Met 2.913 medewerkers is Coca-Cola in Belgi en Luxemburg een belangrijke werkgever. In 2005 ging bijzondere aandacht naar de veiligheid van de werknemers in de productie-omgeving. Als gevolg hiervan daalde het aantal ongevallen met werkverlet de laatste vijf jaar met 61,6%. Daarnaast werd er gewerkt rond het verbeteren van de interne communicatie en werd er genvesteerd in opleidingen voor alle medewerkers. In 2005 ging het om een bedrag ten belope van 2% van de loonmassa.

In 2007 wil Coca-Cola in Belgi en Luxemburg de veiligheid op de werkvloer verder verbeteren ondermeer door training. Daarnaast zal het bedrijf een formeel diversiteitsplan ontwikkelen.

Minder milieu-impact

Coca-Cola wil de impact van haar activiteiten op het milieu beperken. Daartoe wordt gebruik gemaakt van bedrijfsstandaarden die beantwoorden aan de vereisten van de ISO 14001 norm. Alle productiesites (Antwerpen, Gent en Chaudfontaine) behaalden het ISO 14001-certificaat. Gezien de aard van de producten heeft de milieu-impact vooral te maken met het verbruik van energie en water en het produceren van afval. In 2005 daalde het energieverbuik van de Coca-Cola productiesites in Gent, Antwerpen en Chaudfontaine met 2,6%. In dezelfde periode daalde het waterverbruik met 6% en het vast productieafval met 7,7%.

In 2007 wil Coca-Cola verdere stappen zetten inzake de energiebesparing van zijn koeltoestellen, de selectieve inzameling van recycleerbare verpakkingen blijven aanmoedigen en een nieuw energieplan opstellen voor de periode 2008-2012.

Lokale verankering

Coca-Cola is sterk verankerd in Belgi en Luxemburg. Dat is ondermeer het gevolg van haar belangrijke economische bijdrage. Zo investeerde het bedrijf de voorbije vijf jaar 246 mio euro in de lokale productiesites van Antwerpen, Gent en Chaudfontaine. Verder ondersteunt Coca-Cola allerhande initiatieven die door verenigingen worden opgezet. Zo namen in 2005 mr dan 100.000 jongeren deel aan sport-activiteiten die door Coca-Cola worden gesteund.

In 2007 wil het bedrijf meewerken aan het promoten van voldoende lichaamsbeweging bij jongeren en de dialoog met alle belanghebbenden rond het bedrijf versterken.

Met dit eerste Maatschappelijk Jaarverslag wil Coca-Cola informeren over wat het doet om in Belgi en Luxemburg verantwoord en duurzaam te ondernemen. Deze publicatie zal ook dienen om een dialoog aan te gaan met verschillende belanghebbenden wiens feedback zal helpen bij het uittekenen van het beleid van Coca-Cola inzake maatschappelijk verantwoord ondernemen.

"Onze merken hebben in Belgi en Luxemburg het vertrouwen van de consumenten.. We willen echter ook het vertrouwen van de samenleving in onze bedrijfsvoering. Beiden zijn immers essentieel voor de toekomst van ons bedrijf.", besluiten Wim Zijerveld, Vice-President en General Manager van Coca-Cola Enterprises Belgium en Philiep Dedrijvere, General Manager van Coca-Cola Belgium-Luxembourg.
 
Maatschappelijk Jaarverslag van Coca-Cola in Belgi en Luxemburg (PDF)

Het luik "Het milieu" van het Maatschappelijk Jaarverslag (PDF)

Bron : The Coca-Cola Company