15/05/2005

Biobrandstoffen

Terug naar artikeloverzicht

Heden

Biobrandstoffen zijn tegenwoordig een vaak gehoord gespreksonderwerp in de politieke wandelgangen en meer en meer kranten besteden regelmatig aandacht aan dit onderwerp. Vandaar dat het misschien nuttig kan zijn eventjes alle informatie omtrent biobrandstoffen op een rijtje te zetten.

Volgens de Europese Richtlijn 2003/30 zijn biobrandstoffen transportbrandstoffen gewonnen uit de biologisch afbreekbare fractie van producten, afvalstoffen en residuen van de landbouw, alsmede de biologisch afbreekbare fractie van industrieel en huishoudelijk afval. Deze biobrandstoffen worden gevoegd bij klassieke brandstoffen om een milieuvriendelijkere brandstof te bekomen. Klassieke auto's rijden dus nooit op zuivere biobrandstof maar altijd op een bepaald percentage biobrandstof. Biobrandstoffen worden voornamelijk geproduceerd in Brazili en de Verenigde Staten.

Het milieuvriendelijke aan biobrandstoffen is dat ze CO2-neutraal zijn en dus het broeikaseffect niet vergroten. Dit komt doordat ze geen extra CO2 in de lucht brengen in tegenstelling tot klassieke brandstoffen. Klassieke brandstoffen brengen reserves die gedurende miljoenen jaren werden opgebouwd in een tijdspanne van enkele tientallen jaren in de lucht waardoor het ecosysteem dit onmogelijk verwerkt kan krijgen en de aarde langzaam opwarmt. Daarnaast stoten biobrandstoffen minder vervuilend stoffen uit dan de klassieke brandstoffen.

De Europese Unie heeft nu de introductie van deze biobrandstoffen verplicht. Tegen 2005 moet 2% van alle diesel en benzine bestaan uit biobrandstof en tegen 2010 is dit 5.75%. Dit zal zorgen voor een miniem kleine invloed op het broeikaseffect.

Verder zullen diesel en benzine moeten worden gelabeld indien ze meer dan 5% biobrandstof bevatten.

Eind april heeft de regering een financile compensatie goedgekeurd voor bio-brandstoffen onder de vorm van een defiscalisatie. Dit is noodzakelijk om de meerkost van bio-brandstoffen aan de pomp te compenseren. Het inkomstenverlies voor de overheid wordt gecompenseerd door een belastingverhoging voor klassieke brandstoffen.

Dit is een beeld van de huidige situatie, maar hierbij moeten toch enkele bemerkingen worden gemaakt.

  • In de Verenigde Staten rijden auto's op 10% biobrandstof en in Brazili op 25% biobrandstof zonder dat het gevolgen heeft voor de prestatie van de auto. Sommige auto's kunnen trouwens op 100% biobrandstof rijden. Doet Europa dan genoeg?
  • Biobrandstof is niet helemaal milieuvriendelijk. De energiekost voor de productie van biobrandstof ligt namelijk redelijk hoog. Geen reden tot paniek echter, biobrandstoffen produceren zelfs wanneer het productieproces in rekening wordt gebracht nog 75% minder broeikasgassen dan klassieke brandstoffen.

Toekomst

Natuurlijk gaat de implementatie van een systeem van biobrandstoffen niet van een leien dakje lopen en zijn er nog een hele hoop praktische bezwaren. Zo wil de Waalse landbouw graag biobrandstoffen beginnen te produceren, maar is de meerkost van de productie van biobrandstoffen in Belgi te groot en kan de productie Belgische biobrandstoffen enkel rendabel zijn met overheidssteun. Dit kan eventueel ook nieuw leven blazen in de landbouwsector. Wel moet worden opgemerkt dat door het gebrek aan ruimte het potentieel in Belgi altijd beperkt zal blijven.

Daarnaast zou werk moeten worden gemaakt van een verplicht percentage van biobrandstoffen in alle brandstoffen. Dit zou de druk op de producenten van klassieke brandstoffen verhogen en biobrandstoffen en het milieu ten goede komen.

Zolang de prijs van biobrandstoffen aan de pomp niet goedkoper is dan die van klassieke brandstoffen gaat de consument niet geneigd zijn te kiezen voor biobrandstoffen. De defiscalisatie van biobrandstoffen is een eerste stap, maar mag zeker niet de laatste zijn. Voorts moet de consument worden gesensibiliseerd over de werking van biobrandstoffen en hun positief effect op het milieu. Een product mag nog zo geweldig zijn, als de consument er geen vertrouwen in heeft zal het geen ingang op de markt vinden.

Ten slotte moet nog n vraag durven te worden gesteld: welke is de reden dat Brazili grote hoeveelheden biobrandstoffen produceert en transporteert naar de Westerse wereld? Landbouwgrond lijkt een kostbaar bezit te zijn dat wordt opgeofferd om de drang naar milieuvriendelijkheid van het Westen te bevredigen. Moet er niet naar andere vormen van biobrandstof of energiebesparing worden gezocht in plaats van de landbouwgrond in Derde- Wereldlanden te gijzelen?

Conclusie

Er worden enkele voorzichtige stappen gezet in de goede richting om de introductie van biobrandstoffen succesvol te laten verlopen. Er zijn echter nog verschillende mogelijke struikelblokken die het proces kunnen vertragen, laten we echter hopen dat dit niet het geval zal zijn.

Biobrandstoffen zijn een gedeeltelijke oplossing van het broeikaseffect maar ze zullen echter nooit de plaats van klassieke brandstoffen volledig kunnen innemen. Spaarzaam omgaan met brandstof is nog steeds de beste manier om het broeikaseffect te bestrijden.

Auteur : Rob Renaerts
Bron    : De Wakkere Consument