14/12/2007

Besluit over projectgebonden subsidies en medefinanciering aan de havenbedrijven definitief goedgekeurd

Terug naar artikeloverzicht

Op voordracht van Kris PEETERS, minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van de Havens, heeft de Vlaamse Regering vandaag het zogenaamde 'Subsidiebesluit' dat gebaseerd is op artikel 30 van het Havendecreet (2 maart 1999) gewijzigd en goedgekeurd.

Op basis van het artikel 30 van het Havendecreet kan de Vlaamse Regering binnen de perken van de begroting subsidies toekennen aan de havenbedrijven voor investeringen in de haveninterne basisinfrastructuur (bv. aanlegbaggerwerken) en de uitrustingsinfrastructuur (bv. kaaimuren). De modaliteiten van deze subsidies zijn nu aangepast in een nieuw Besluit dat het Besluit van juli 2001 vervangt. Het nieuwe Besluit is duidelijker en de voorheen complexe dossiersamenstelling en -behandeling is vereenvoudigd. De financile aspecten en de destijds opgenomen overgangsmaatregelen zijn geactualiseerd. In het nieuwe subsidiebesluit is niet geraakt aan de basisbeginselen van de subsidieregeling die Vlaanderen had en die door de Europese Commissie als 'best practice' worden beschouwd.

Het nieuwe besluit voorziet onder meer in een aantal voorafgaande studies die een subsidiedossier of medefinancieringdossier bij elke aanvraag moeten onderbouwen. Daaronder de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) en de nodigde milieu-impactstudies. De MKBA doet een uitspraak over de gevolgen van het project op het vlak van mobiliteit en leefmilieu. De MKBA komt er in uitvoering van het rationeel investeringsbeleid dat de minister wil voeren (cfr. Beleidsbrief Openbare Werken). Rond de methodiek van de opmaak van een MKBA komt een omzendbrief.

De projecten die worden gesubsidieerd, moeten een significante meerwaarde hebben voor de realisatie van het havenbeleid en moeten bijdragen tot de realisatie van een duurzaam Vlaams havenbeleid. De maatregelen op sociaaleconomisch en ecologisch vlak, die  moeten worden genomenom een haveninterne basisinfrastructuur of uitrustingsinfrastructuur te kunnen realiseren, worden in het subsidiebesluit gelinkt aan de infrastructuurwerken zelf.

In het nieuwe subsidiebesluit wordt gewerkt met vaste subsidiepercentages: 50 % voor investeringen in de haveninterne basisinfrastructuur en 20  % voor investeringen in de uitrustingsinfrastructuur. Kleine investeringen (kleiner dan 125.000 euro) komen niet in aanmerking voor subsidie. De Vlaamse subsidies sporen met het beleid rond de Europese subsidies. Beide kunnen gecumuleerd worden.

Zodra een volledig dossier is ingediend, komt er binnen de vier maanden een principile beslissing over de toekenning van een subsidie of een medefinanciering. Na die beslissing kan de gunningprocedure voor de werken onmiddellijk starten. Vooraleer de subsidiring of medefinanciering wordt toegekend, moeten de nodige vergunningen uiteraard verkregen zijn. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken zal de subsidieprojecten volgen en toezien op hun correcte toepassing. De Vlaamse Havencommissie beoordeelt de sociaaleconomische aspecten van de subsidieaanvragen, de MiNa-Raad beoordeelt de milieutechnische aspecten van het dossier. Voor 2008 is in bijna 25 miljoen euro voorzien voor investeringssubsidies aan de havens. Dat is ruim meer dan de subsidies die in 2006 zijn uitgekeerd voor een totaal bedrag van 14 miljoen euro.

Bron : Persmededeling van de Vlaamse Regering