09/07/2021

Beslissingen Ministerraad van 9 juli 2021

wetgeving
Terug naar artikeloverzicht

Principiële goedkeuring Brownfieldconvenant 228. Eeklo – Textiles d’Eecloo

Het brownfielddecreet wil investeerders en projectontwikkelaars aanzetten tot de herontwikkeling van braakliggende of onderbenutte terreinen, de zogenaamde brownfields. Met het decreet werd een systematiek ontwikkeld waarbij de betrokken actoren met de Vlaamse Regering een brownfieldconvenant kunnen sluiten dat rechten doet ontstaan op incentives en faciliterende maatregelen. Brownfieldconvenanten omschrijven het brownfieldproject en de rechten en plichten tussen partijen. In dit kader hecht de Vlaamse Regering haar principiële goedkeuring aan het brownfieldconvenant 228. Eeklo – Textiles d’Eecloo. Het Agentschap Innoveren & Ondernemen zal op het gepaste tijdstip het voorziene inspraakmoment naar aanleiding van de principiële goedkeuring aankondigen en organiseren in samenwerking met de betrokken gemeente.

 


G-STIC Klimaatactieprogramma: organisatie projectoproep internationale klimaatfinanciering 2021

De Vlaamse Regering onderschrijft haar internationale klimaatambitie door verder bij te dragen aan internationale klimaatfinanciering. In dit kader keurt ze addendum 3 goed bij het Convenant tussen het Vlaams Gewest en VITO 2019-2023. Met dit addendum wordt een bijzondere opdracht aan VITO/G-STIC (Global Sustainable Technology & Innovation Community) toegewezen: de organisatie van de projectoproep Internationale Klimaatfinanciering 2021.

 


Verzameldecreet energie

Na advies van de SERV, de Minaraad, de VREG en de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel het Energiedecreet van 8 mei 2009. Het gaat onder meer om de verduidelijking van enkele rechtsgronden rond het Energiefonds; wijzigingen rond flexibiliteitsdiensten door elektriciteitsopslagfaciliteiten en energiedelen; de ontwikkeling van het energiedataplatform en de databank premies; de rechtsgrond voor het publiek maken van gegevens uit het energieprestatiecertificaat (EPC) en het opladen van stavingsstukken in de databank; een wijziging met betrekking tot de boetebepalingen en berekeningswijzen; en nog enkele andere aanpassingen. Over dit voorontwerp van wijzigingsdecreet wordt het advies ingewonnen van de Raad van State. 

Advies SERV Memorie van toelichting Advies VREG TER-nota aan de Vlaamse Regering
Advies Minaraad Ontwerp van decreet Advies VTC  

 


Wijzigingbesluit handelingen van algemeen belang: Verplaatsbare constructies voor gegroepeerde tijdelijke huisvesting en projecten door of in opdracht van de overheid

Op grond van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan de Vlaamse Regering de stedenbouwkundige handelingen van algemeen belang vastleggen. Deze handelingen kunnen genieten van een aantal afwijkingsmogelijkheden, waaronder een anticipatieve vergunning of een vergunningsmogelijkheid in strijd met stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften, mits voldaan wordt aan de nodige voorwaarden. De Vlaamse Regering actualiseert nu, na advies van de Raad van State, de handelingen die als handelingen van algemeen belang te beschouwen zijn, en wijzigt daarvoor definitief het nodige besluit. Er worden grosso modo twee wijzigingen aangebracht, meer bepaald met betrekking tot de tijdelijke plaatsing van verplaatsbare constructies die louter dienen voor gegroepeerde tijdelijke huisvesting van werknemers enerzijds, en projecten gericht op landschapsinrichting en bodemsanering anderzijds.

Verslag aan de Vlaamse Regering BVR
Nota aan de Vlaamse Regering Advies RvS

 


Renovatieverplichting voor niet-residentiële gebouwen

9 juli 2021 op voorstel van Vlaams minister Zuhal Demir

Het Energiedecreet voorziet een renovatieverplichting voor niet-residentiële gebouwen. Dat betekent dat vanaf 1 januari 2022 alle niet-residentiële gebouwen binnen de vijf jaar op het verlijden van de akte moeten voldoen aan vier energetische renovatiemaatregelen (dakisolatie, beglazing, warmte-opwekkers en koelinstallaties). Kleine niet-residentiële eenheden die in totaliteit worden overgedragen en met een akte verleden vanaf 1 januari 2022 moeten bovendien een energieprestatielabel C halen. Grote gebouwen waarbij de akte wordt verleden vanaf 1 januari 2023 en die in totaliteit worden overgedragen, moeten bijkomend voldoen aan de eis van 5% van het aandeel hernieuwbare energie. De Vlaamse Regering keurt nu, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens en daarna van de Raad van State, definitief het besluit goed dat uitvoering geeft aan de renovatieverplichting voor niet-residentiële gebouwen, en dat een energieprestatiecertificaat invoert voor niet-residentiële gebouwen (EPC-NR). Het EPC voor publieke gebouwen wordt geïntegreerd in het EPC voor niet-residentiële gebouwen. Het besluit verleent verder ook uitstel voor de opmaak van het EPC voor de gemeenschappelijke delen tot januari 2024, mede door de achterstand opgelopen door de coronamaatregelen. Tot slot zijn er nog enkele kleine aanpassingen aan de energieprestatiecertificatenregeling en wordt het minimaal bedrag bepaald van het hoofdkrediet in het kader van de rentesubsidie voor de grondige energetische renovatie of de sloop-en-heropbouw van niet-energiezuinige woningen of appartementen.

Advies VTC Advies RvS
BVR Nota aan de Vlaamse Regering

 


Invoering retroactieve investeringspremie PV-eigenaars waarvoor de virtueel terugdraaiende teller wegvalt: wijziging Energiebesluit

Door een arrest van het Grondwettelijk Hof wordt de virtueel terugdraaiende teller in zijn geheel geschrapt. De Vlaamse Regering wijzigt daarom nu, na advies van de Raad van State, definitief haar Energiebesluit, voor wat betreft het invoeren van een retroactieve investeringspremie voor eigenaars van zonnepanelen waarvoor de virtueel terugdraaiende teller wegvalt. Zo wordt aan de eigenaars van zonnepanelen die voor 1 januari 2021 in dienst werden genomen het recht op een premie gegeven. De door het arrest gevatte eigenaars van zonnepanelen komen in aanmerking voor een retroactieve investeringspremie op basis van de berekende steun die nodig is om een rendement van 5% te bekomen voor een referentie-installatie. De hoogte van de retroactieve investeringspremie is onder meer afhankelijk van het jaar van indienstname, het jaar van de plaatsing van de digitale meter, het piekvermogen van de zonnepaneleninstallatie, de lengte van de periode dat men van de terugdraaiende teller heeft kunnen genieten, de reeds genoten overheidssteun, en het prosumententarief. Eigenaars van zonnepanelen die reeds een digitale meter hebben, kunnen de retroactieve investeringspremie aanvragen binnen een termijn van zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit. Voor eigenaars waar momenteel nog geen digitale meter is geplaatst, moet de aanvraag gebeuren binnen een termijn van zes maanden volgend op de plaatsing van een digitale meter. Als flankerend beleid worden de premiemodaliteiten en de premiehoogte van de batterijpremie aangepast en worden de batterijpremie en warmtepompboilerpremie verlengd tot in 2024. Tevens wordt voorzien in een nieuwe REG-premie om accumulatieverwarming, elektrische boilers en warmtepompen automatisch aan te sturen.

Advies RvS Bisnota aan de Vlaamse Regering
Bijlage BVR BVR

 


Wijziging Energiebesluit: retroactieve investeringspremie voor andere decentrale productie-installaties dan fotovoltaïsche zonnepanelen waarvoor de virtuele terugdraaiende teller wegvalt en voor de plaatsing van een warmtepomp in combinatie met fotovoltaïsche zonnepanelen

Na advies van de VREG, de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens en de Gegevensbeschermingsautoriteit, wijzigt de Vlaamse Regering opnieuw principieel haar Energiebesluit voor wat betreft het invoeren van een retroactieve investeringspremie voor andere decentrale productie-installaties dan fotovoltaïsche zonnepanelen waarvoor de virtuele terugdraaiende teller wegvalt en voor de plaatsing van een warmtepomp in dienst genomen voor 1 januari 2021 in combinatie met fotovoltaïsche zonnepanelen. Het besluit beoogt een oplossing aan te bieden voor de prosumenten die worden getroffen door de gevolgen van het arrest van het Grondwettelijk Hof over de terugdraaiende teller. Over dit wijzigingsbesluit wordt nog advies ingewonnen van de Raad van State.

BVR Bijlage BVR
Avies VREG Bisnota aan de Vlaamse Regering
Advies Gegevensbeschermingsautoriteit Advies VTC

 


Wijziging Energiebesluit: omzetting Vierde Elektriciteitsrichtlijn en Richtlijn Hernieuwbare Energie

Met het oog op de gedeeltelijke omzetting van de Vierde Elektriciteitsrichtlijn en de Richtlijn Hernieuwbare Energie wijzigt de Vlaamse Regering principieel haar Energiebesluit. Met de omzetting van deze twee richtlijnen naar Vlaamse regelgeving wordt er een regelgevend kader gecreëerd voor actieve afnemers en energiegemeenschappen. Daarnaast worden er ook verschillende bepalingen omtrent netbeheer, taken van de VREG en marktwerking omgezet. Met betrekking tot energiegemeenschappen worden de gegevens vastgelegd waaraan de overeenkomst tussen een energiegemeenschap en haar leden of vennoten moet voldoen. Ten tweede worden ook de aanmeldingsmodaliteiten bij de VREG van de energiegemeenschap van burgers of hernieuwbare-energiegemeenschap bepaald. Ook de timing en fasering wordt vastgelegd wanneer de verschillende vormen van energiedelen en peer-to-peerhandel van groene stroom door één actieve afnemer aan één andere actieve afnemer mogelijk zullen zijn. Tot slot worden een aantal artikels gewijzigd die tot doel hebben een betere informatieverlening door de leverancier aan de netgebruiker ten aanzien van zijn energiegebruik en -factuur. Over dit wijzigingsbesluit wordt het advies ingewonnen van de Minaraad, de SERV, de VREG en daarna de Raad van State.

BVR

Bis-nota aan de Vlaamse Regering

 


Wijziging uitvoering decreet Complexe projecten: individuele kennisgeving na wijziging of opheffing beschermingsbesluit

Het decreet over complexe projecten voorziet dat een projectbesluit een beschermingsbesluit (van een monument, een archeologische site, een stads- of dorpsgezicht of een cultuurhistorisch landschap) kan wijzigen of opheffen. Het Onroerenderfgoeddecreet voorziet bij een bescherming en bij een wijziging of opheffing ervan in een individuele betekening, zowel bij het besluit tot voorlopige wijziging of opheffing als na het definitief besluit. Het uitvoeringsbesluit bij het decreet complexe projecten bevat echter geen bepalingen in verband met individuele kennisgeving in geval van wijziging of opheffing van beschermingsbesluiten.  Gelet op het belang van een gelijkwaardige behandeling, ongeacht het traject dat wordt doorlopen (Onroerenderfgoeddecreet, gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of projectbesluit), keurt de Vlaamse Regering daarom nu, na advies van de Raad van State, definitief een wijzigingsbesluit goed dat expliciet voorziet in een individuele kennisgevingsplicht in geval van de wijziging of opheffing van beschermingsbesluiten via de procedure van het decreet complexe projecten.

Nota aan de Vlaamse Regering BVR
Advies RvS

 

 


Wijziging Energiedecreet en Vlaamse Codex Wonen: Uniek loket renovatie- en energiepremie

Het Vlaams Regeerakkoord 2019-2024 voorziet, ter bevordering van de klantvriendelijkheid en de transparantie, dat zoveel mogelijk premies die gericht zijn op energiebesparing, kwaliteitsverbetering en aanpassing van de woning in 1 loket gebundeld worden met het oog op een overkoepelende woningrenovatiepremie. Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse Regering daarom definitief het Energiedecreet en de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Bedoeling is de basis te leggen voor de inrichting van een uniek loket bij de Vlaamse overheid, voor de aanvragers van een renovatie- en/of een energiepremie. Tegelijk wordt de decretale basis gelegd voor het recht op een renovatiepremie in hoofde van de vereniging van mede-eigenaars die renovaties van de gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen uitvoeren. Dit ontwerp van wijzigingsdecreet wordt nu ingediend bij het Vlaams Parlement.

Advies RvS Nota aan de Vlaamse Regering
Ontwerpdecreet Memorie van toelichting

 


Startbeslissing van het complex project ‘Viaduct Gentbrugge’

De Vlaamse Regering besliste op 24 mei 2019 tot de opstart van de verkenningsfase voor het Viaduct Gentbrugge in het kader van de procedure complexe projecten, met De Werkvennootschap als initiatiefnemer en in coördinatie met het Departement Omgeving. Niettegenstaande de huidige renovatie, dient een traject met het oog op een langetermijnvisie voor het viaduct en de omgeving zich aan. Inmiddels werd de verkenningsfase afgerond en keurt de Vlaams Regering nu dus de startbeslissing en de procesnota van het complex project ‘Viaduct Gentbrugge’ goed. De projectdoelstellingen die beoogd worden, hebben betrekking op mobiliteit (continuïteit van doorstroming op Europees en Vlaams niveau, duurzaam en geconnecteerd stadsregionaal mobiliteitssysteem); op leefbaarheid (leefbare omgevingen - woon, werk en recreatie) en op landschap (groene en blauwe landschappen verbinden en versterken). De gouverneur van Oost-Vlaanderen wordt aangeduid als procesbegeleider.

Nota aan de Vlaamse Regering Inzichtennota
Procesnota

 

 


Wijziging Energiedecreet: invoeren databank voor premies en subsidies

De Vlaamse Regering beslist tot ​bekrachtiging en afkondiging van het decreet dat het Energiedecreet wijzigt, wat het invoeren van een databank voor premies en subsidies betreft. Dit wijzigingsdecreet werd op 7 juli 2021 aangenomen door het Vlaams Parlement.

Ontwerpdecreet

 

Bron: Vlaanderen.be - Beslissingen Ministerraad 2 juli 2021