Vier jaar geleden werd onze zee en onze kust door de ramp met de Tricolor zwaar vervuild. België heeft nu 2.000.000 euro schadevergoeding teruggevorderd van de eigenaar van de Tricolor.
Op 14 december 2002 kwam het autoschip Tricolor in het Kanaal, op zo'n 20 mijl voor de kust van Duinkerke, in aanvaring met het containerschip Kariba. De Tricolor, die 2000 ton zware stookolie aan boord had zinkt binnen de dertig minuten. De gevolgen zijn gekend.
Bij het overpompen van de stookolie uit het Tricolorwrak komt door een incident nog eens 170 ton olie in zee terecht. Hierdoor worden duizenden overwinterende zeevogels met olie besmeurd. Aan de Belgische kust alleen al worden in drie weken tijd niet minder dan 9.177 vogels opgeraapt. Het zou tot maart 2003 duren vooraleer alle olie langs de Belgische kust is opgeruimd. Tijdens de verdere bergingswerken van het Tricolowrak ontsnappen op verschillende tijdstippen nog bepaalde hoeveelheden olie.
De federale overheid heeft telkens opgetreden om de gevolgen van het Tricolorincident zo goed mogelijk te beheersen en de vervuiling zo snel mogelijk op te ruimen. Het heeft ook de kosten die de kustgemeenten hadden gemaakt voor de opruiming van olie op de stranden op zich genomen.
Nu betaalt de eigenaar van de Tricolor aan de Belgische overheid 2.000.000 voor de veroorzaakte schade en de gemaakte kosten.
Minister van Mobiliteit en de Noordzee Renaat LANDUYT: "Dankzij de goede samenwerking van de verschillende federale diensten is de opkuis op zee en aan onze kust heel vlot verlopen. Ik ben verheugd dat de kosten die hiervoor werden gemaakt nu ook door de eigenaar van de Tricolor snel worden vergoed."
Bron : FOD Mobiliteit en Vervoer
_________________________________
Extra info :
Rapport : Het Tricolor-Incident: de gevolgen voor zeevogels in de Belgische zeegebieden (PDF - 0.77 Mb)
Het Instituut voor Natuurbehoud en de BMM (Beheerseenheid Mathematisch Model Noordzee) hebben een gezamenlijk onderzoek gevoerd naar de gevolgen van het incident met de Tricolor. De resultaten van het gezamenlijke onderzoek zijn nu gebundeld in dit rapport. Het rapport geeft een chronologisch overzicht van de problemen sinds de aanvaring op 14 december 2002. Verder bevat het rapport gedetailleerde informatie over de aantallen en soorten getroffen vogels en de plaats waar de vogels aanspoelden.