08/10/2003

Beheersovereenkomst De Lijn 2003-2009: start naar basismobiliteit

Terug naar artikeloverzicht

 De Vlaamse regering heeft de nieuwe beheersovereenkomst met de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn goedgekeurd. Zij loopt van 1 juli 2003 tot en met 31 december 2009.
  
  De huidige beheersovereenkomst die afliep op 31 december 2001 maar sindsdien stilzwijgend werd verlengd, was door nieuwe ontwikkelingen in het Vlaams openbaar vervoerbeleid aan vervanging toe. Een belangrijke stap was onder meer de goedkeuring van het decreet Basismobiliteit in april 2001.
  
   De nieuwe beheersovereenkomst toont de wijze aan waarop uitvoering wordt gegeven aan het openbaar vervoerbeleid zoals dat via de decreten en besluiten van de Vlaamse regering is vastgelegd. Essentieel zijn de doelstellingen op het vlak van de basismobiliteit en het netmanagemet.

Wederzijdse engagementen
 
  Dat heeft geresulteerd in operationele doelstellingen en verplichtingen voor De Lijn die onder andere betrekking hebben op het aanbod, de informatie-verstrekking en promotie, de investeringen, de mobiliteitsconvenants en de klantvriendelijkheid. 
  
   De verplichtingen van het Vlaamse Gewest zijn gerangschikt in drie grote categorien, met name algemene verplichtingen inzake beleidsvoorbereiding en goedkeuring van projecten, financile engagementen en afspraken over het flankerend beleid zoals bijvoorbeeld de doorstromingsmaatregelen voor het openbaar vervoer.
  
    Een aantal bijzondere verbintenissen tussen De Lijn en de Vlaamse regering werden opgenomen in een specifiek gedeelte. Daartoe behoren onder meer verbintenissen inzake tarieven, samenwerkingsakkoorden met andere vervoermaatschappijen, mobiliteitsmanagement en leerlingenvervoer.
  
  
Extra middelen
 
  Om het ambitieuze mobiliteitsbeleid van de Vlaamse regering te helpen waarmaken, kan De Lijn in 2004 rekenen op 598,4 miljoen euro. De belangrijkste posten zijn :
 
  - de exploitatiedotatie(385,3 miljoen euro in 2004)
 
  - de compensatie voor ontvangstenderving en bijkomende kosten ten gevolge van door de Vlaamse regering goedgekeurde tariefmaatregelen (20,1 miljoen euro per jaar)
 
  - de toelagen ingevolge het decreet Basismobiliteit (25 miljoen euro extra in 2004)
 
  - de toelagen voor verbintenissen die voortvloeien uit het afsluiten van een mobiliteitsconvenant, met inbegrip van het netmanagement (11,8 miljoen euro in 2004)
 
  - de dotatie voor het inrichten van leerlingenvervoer (37,3 miljoen euro in 2004)
 
  - de middelen ten behoeve van investeringen stijgen in 2004 met 18 miljoen euro tot 55,3 miljoen
  
   De Lijn moet haar exploitatierekening minimaal in evenwicht afsluiten.
  
  
 Sociale clausule
 
  Verder wordt bepaald dat bij uitbesteding van openbaar vervoer de arbeidsvoorwaarden bij de exploitanten gelijkluidend moeten zijn met deze van de maatschappij zelf, dit om bij uitbesteding mogelijke sociale dumping te vermijden.
  
   Minister Bossuyt is tevreden over het bereikte akkoord. Hij is ervan overtuigd dat de positieve gevolgen op het terrein niet lang op zich zullen laten wachten. Dankzij de projecten inzake basismobiliteit zal iedere Vlaming gegarandeerd gebruik kunnen maken van een minimumaanbod tegen 2006 en voor de bediening van aantrekkingspolen zoals bedrijventerreinen, scholen en ziekenhuizen worden tal van initiatieven op het vlak van netmanagement voorzien.

Bron: persdienst Vlaamse regering.

Voor meer informatie rond vervoersmiddelen en hun milieu-effecten.
Klik hier.