15/02/2007

Bedrijven hebben meer aandacht voor en minder klachten over de energiemarkt

Terug naar artikeloverzicht

Vaak halen alleen problemen het nieuws, tevreden bedrijven (en mensen) komen zelden aan het woord. Toch wijzen heel wat elementen erop dat veel energieafnemers geen klachten over de liberalisering van de energiemarkt hebben.

Uit deze bedrijvenenqute blijkt dat het aantal gerapporteerde klachten naar aanleiding van een leverancierswissel met de helft gedaald is.

  • De aandacht van de bedrijven voor energie en de energiemarkt neemt toe. Het percentage bedrijven dat de elektriciteitskost vergeleken met de andere bedrijfskosten onbelangrijk vindt, daalt van 42% naar 37%. Dezelfde evolutie zien we bij aardgas, waar dit cijfer daalt van 62% naar 55%. Meer bedrijven kijken hun factuur ook telkens of regelmatig grondig na. 40% van de bedrijven volgt de ontwikkeling van de energiemarkt actief op.
  • Bij de overgang naar de nieuwe leverancier, werden de helft minder problemen gemeld dan in de vorige enqute. Dit wijst er alvast op dat de markt beter functioneert en dat de inspanningen om de processen te verbeteren, resultaat beginnen opleveren.
  • Betrouwbaarheid en dienstverlening scoren hoog als motivatie om voor een bepaalde leverancier te kiezen. Anderzijds is meer dan de helft van de nog toegewezen afnemers van mening dat er nog teveel mis loopt. Wellicht is dit mee toe te schrijven aan de aandacht die uitging naar de problemen in het verleden. Om die reden wachten ze nog even af vooraleer een contract te ondertekenen. Het is dus belangrijk dat het vertrouwen in de correcte werking van de vrijgemaakte energiemarkt toeneemt.
  • Volgens de meeste bedrijven steeg de elektriciteitsprijs in de periode oktober 2005-oktober 2006, wat gezien de internationale prijsevolutie verwacht kon worden. Twee derde van de bedrijven rapporteert een constante of gestegen prijs. 16% van de bedrijven met een contract zag de prijs dalen. Voor aardgas waarvan de internationale prijzen nog sterker stegen rapporteert slechts 7% van de bedrijven met een aardgascontract een prijsdaling. Door de passieve, nog aan de standaardleverancier toegewezen bedrijven zijn er quasi geen prijsdalingen gerapporteerd. Opvallend is dat telkens bijna n op drie van de bedrijven niet weet hoe de prijs evolueerde.
  • De toename van het aantal elektriciteitscontracten ten opzichte van de vorige enqute, is volledig ten voordele van de standaardleveranciers. Ook voor aardgas ging het merendeel van de nieuwe contracten naar de standaardleveranciers.
  • Het aantal groene contracten blijft eerder beperkt. Maar er is wel belangrijk potentieel op dit vlak. De helft van de bedrijven overweegt in de toekomst een groen contract te tekenen. Ook het belang van het aanbod van groene energie in de leverancierskeuze neemt nog licht toe.  Anderzijds zegt 30% resoluut neen, voornamelijk uit vrees dat milieuvriendelijk opgewekte elektriciteit duurder is. Nochtans volstaan de steunmechanismen die de Vlaamse overheid voorziet, in principe om de kost van groene energie voor de eindafnemers op het niveau van grijze stroom te brengen.
  • Vaak halen alleen problemen het nieuws, bedrijven (en mensen) zonder klachten komen niet aan het woord. Zo vindt twee derde van de bedrijven de energiefactuur duidelijk. Drie bedrijven op vier voelen zich voldoende genformeerd over de geliberaliseerde energiemarkt.
  • Zes op tien van alle bedrijven had contact met meer dan twee leveranciers. Daar tegenover staat dat n op vijf bedrijven nog met geen enkele leverancier contact had, noch op eigen initiatief, noch op initiatief van een energieleverancier.
  • Toch loont het om als bedrijf de markt op te gaan en contact te zoeken met verschillende leveranciers. De bedrijven rapporteerden in 49% van de gevallen dat ze twee of drie contractvoorstellen voor elektriciteit ontvingen, 15% kreeg zelfs meer dan drie voorstellen. Het is dus nuttig om leveranciers te contacteren, omdat het leidt tot offertes en tot meer keuzemogelijkheden.
  • De VREG speelt een positieve rol in het informeren van de afnemers. Net zoals uit de enqute bij de gezinnen, blijkt uit deze enqute een grote waardering bij die bedrijven die de VREG als informatiebron gebruikten. De informatie van de VREG wordt door 72% van de bedrijven duidelijk genoemd. 76% van de bedrijven die bij de VREG informatie zochten vonden deze nuttig en nog eens 76% noemt de informatie betrouwbaar.

De VREG stelde op 15 februari haar vierde grote enqute naar de ervaringen van bedrijven in Vlaanderen met de vrijgemaakte energiemarkt voor. Het rapport is gebaseerd op 1.041 telefonische interviews. De enqute is afgenomen in de maand oktober 2006 met de persoon die binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor de aankoop van elektriciteit en aardgas. 600 van de ondervraagde bedrijven verbruiken ook aardgas.

Zoals bij de vorige twee enqutes werden enkel bedrijven in Vlaanderen met minimaal 10 en maximaal 500 werknemers bevraagd. Kleinere bedrijven, kleine KMO's en zelfstandigen, worden door de leveranciers eerder zoals particuliere afnemers benaderd. Ook de allergrootste bedrijven behoren niet tot de doelgroep, omdat hun energiebehoeften te specifiek zijn om te vatten in een algemene enqute.

Het volledige rapport met de resultaten van deze enqute, met als referentie RAPP-2007-1, kunt u raadplegen op de VREG-website, onder <Publicaties> en <Rapporten>.

Bron : VREG