06/05/2011

Alpro eerste Europese voedingsbedrijf dat toetreedt tot WWF Climate Savers

Terug naar artikeloverzicht

Brussel, 6 mei 2011 – Alpro, de Europese pionier in de ontwikkeling en commercialisatie van voedingsproducten en drinks op basis van soja, mag zich vanaf vandaag het eerste Belgische bedrijf en eerste Europese voedingsbedrijf noemen dat lid is van het WWF Climate Savers programma. Dit prestigieuze programma heeft als doel de industrie en bedrijven pioniers te laten worden op gebied van klimaat? en energieoplossingen. Alpro verbindt er zich toe om tegen 2013 de CO2?uitstoot van haar vestigingen onder het niveau van 2008 te houden, ondanks een verwachte groei in volume met één derde. Als onderdeel van dat klimaatplan werd vandaag ook een nieuwe loskade in Wevelgem officieel ingehuldigd door Vlaams Minister?President Kris Peeters en Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Hierdoor zullen sojabonen rechtstreeks in de fabriek geleverd worden per boot, waardoor er heel wat energie en CO2 uitgespaard kan worden.

Een Europese primeur

Vandaag werd de bestaande samenwerking tussen Alpro en WWF, een van de meest omvangrijke en gerespecteerde internationale natuurbehoudorganisaties ter wereld, verzilverd met de aankondiging van het toetreden van Alpro tot het Climate Savers progamma. Dit programma houdt concreet in dat toonaangevende bedrijven zoals Alpro ambitieuze plannen opstellen samen met WWF om de uitstoot van GHG (broeikasgassen) significant te reduceren. Op die manier tonen ze aan dat economische groei en verlaging van CO2 uitstoot perfect hand in hand kunnen gaan.

Bernard Deryckere, CEO van Alpro, legt uit: “We zijn ontzettend trots op deze samenwerking met WWF. Als eerste Europese voedingsbedrijf onder Climate Savers hopen we dat we ook andere Belgische en Europese bedrijven kunnen inspireren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Deze samenwerking illustreert niet alleen ons voortdurende engagement voor duurzaam ondernemen, het stimuleert ons ook om bestaande initiatieven verder door te zetten.”

Climate Savers werd opgericht in 2000 en in totaal maken nu 25 bedrijven deel uit van dit WWF programma, waaronder gekende namen als Tetra Pak, Sony, HP, Volvo en Coca?Cola.

Damien Vincent, CEO van WWF België: “WWF engageert zich sinds jaren voor het klimaat en werkt samen met bedrijven die hun impact op het milieu drastisch willen verminderen. Alpro heeft aangetoond dat het als bedrijf zeer duurzaam kan opereren en toch kan blijven groeien. Bovendien maakt Alpro plantaardige producten op basis van soja die een veel lagere CO2, water? en landvoetafdruk hebben dan dierlijke producten. Een verandering van onze eetgewoontes, van minder vlees naar meer plantaardige voeding, en dusdanig het vrijmaken van land is één van de aanbevelingen uit ons Energy Report. Dat rapport toont aan dat 100% hernieuwbare energie tegen 2050 een haalbare doelstelling is. Onze verdiepte samenwerking was dus een logische volgende stap.”

Een visie van duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen is een integraal onderdeel van Alpro’s cultuur. Het bedrijf werkt al verschillende jaren aan een klimaatplan om haar impact op het milieu te minimaliseren. Als onderdeel daarvan, heeft Alpro samen met waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV een nieuwe loskade langs de Leie bij de fabriek in Wevelgem aangelegd. Deze werd vandaag officieel ingehuldigd door Vlaams Minister?President Kris Peeters en Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Elke week meert er minstens één schip aan met 20 containers sojabonen. “Sojabonen, de basisingrediënten van onze producten, zullen vanaf nu rechtstreeks aan de fabriek geleverd worden voor verwerking – wat energie, tijd en CO2 uitstoot zal besparen,” zegt Bernard Deryckere.

Over het initiatief had Hilde Crevits, Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken enkel lovende woorden: “Bedrijven in Vlaanderen worden gestimuleerd om via een publiek?private samenwerking met het Vlaamse gewest een laad? en losinstallatie langs bevaarbare waterwegen te bouwen. Sinds de start van dit Vlaamse kaaimurenprogramma hebben al 162 ondernemingen een aanvraag ingediend en ondertussen zijn al 83 projecten operationeel. Dankzij het gebruik van de loskades zijn circa 4,7 miljoen ritten met vrachtwagens vermeden. Onlangs nog heeft de Europese Commissie ons kaaimurenprogramma tot 2016 verlengd.

Deze loskade in Wevelgem illustreert hoe een eenvoudige ingreep in het transport van grondstoffen een aanzienlijk voordeel oplevert voor zowel het bedrijf als het milieu. Alpro haalt dankzij de loskade maar liefst 1200 vrachtwagens op jaarbasis van de weg en dat komt de mobiliteit duidelijk ten goede.”

“Binnenvaart zit in de lift”, vertelt Leo Clinckers, Gedelegeerd Bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal NV. “Steeds meer bedrijven zoals Alpro kiezen bewust voor dit alternatief voor het wegverkeer. Dankzij de loskade werkt Alpro mee aan de doelstelling van de Vlaamse regering om het goederenvervoer via alternatieve modi te stimuleren ter ontlasting van het vervoer via de weg.”

Minister?President Kris Peeters, “Alpro en WWF tonen met deze samenwerking aan dat duurzaamheid en economische groei hand in hand kunnen gaan. De nieuwe loskade in Wevelgem is een perfect voorbeeld van een duurzame investering waarvan de voordelen voor het milieu onmiddellijk voelbaar zijn. We mogen trots zijn dat een Vlaamse speler zich de eerste Climate Saver uit de Europese voedingsindustrie mag noemen. Hopelijk inspireert dit ook andere Belgische bedrijven.”

Bron : Alpro