10/30/2015 - 00:00

Waarom Annemie Struyf 30 dagen dingen gaat delen

Back to article overview

Op 1 november start de uitdaging ‘30 dagen dingen delen’. In de maand november krijg je de kans om te ontdekken wat er gebeurt als je spullen een tweede of derde leven geeft. En dat doe je samen met je buren en vrienden. De meter van deze campagne, Annemie Struyf, doet er een schepje bovenop. Zij laat 30 dagen haar portemonnee thuis om zichzelf te dwingen op een alternatieve manier te krijgen wat ze nodig heeft. Dat vindt ze nodig om verschillende redenen.

Problematiek

Onze consumptiemaatschappij zet mensen aan om aan de lopende band producten te kopen en te verbruiken. Onze huidige manier van consumeren zorgt voor een aantal milieuproblemen. Ten eerste halen we steeds meer grondstoffen uit onze aarde, wat leidt tot kwalijke gevolgen bij de ontginning. De ontgonnen grondstoffen verwerken we vervolgens tot producten die we snel consumeren en weer weggooien, wat voor grote afvalhoeveelheden zorgt. Ten derde is de productie van materialen erg energie-intensief.

Oplossing

Wereldwijd zullen we het in de komende jaren dus een pak slimmer moeten aanpakken, des te meer omdat de wereldbevolking en dus ook het aantal consumenten stijgt. Evolueren naar een circulaire economie biedt een uitweg. Het goede nieuws is dat er in een circulaire economie volop ruimte is voor overvloed, omdat je niet alleen goed recycleert en sorteert, maar eerst en vooral ook hergebruikt, deelt, ruilt en upcyclet. Net zoals dat in de natuur gebeurt. Om het met ecopionier en auteur Gunther Pauli’s woorden te zeggen “Nature does not know the concept of waste; the only species capable of making something no one desires is the human species."

Er bestaan al massa’s initiatieven binnen de deeleconomie. 30 dagen dingen delen neemt je mee op een boeiende trip doorheen deze initiatieven. Meter van de campagne, Annemie Struyf, neemt hierin het voortouw. Steven Vromman, bekend als de Low Impact Man, zal haar daarbij begeleiden. Tijdens haar 30 dagen gaat Annemie niet zomaar hier en daar dingen delen, wel gaat ze 30 dagen lang proberen niets te kopen en zoveel mogelijk op alternatieve manieren te krijgen wat ze nodig heeft. De portemonnee die normaal klaar zit in de handtas blijft daarom een hele maand thuis! In de plaats neemt Annemie een rugzak vol uniek ruilmateriaal onder de arm.
Benieuwd hoe Annemie het ervan af brengt? Benieuwd of jij een goede deler of upcycler bent? Volg Annemie’s ervaringen in haar videodagboek, ontvang leuke tips; kortom, ontdek de wereld van het dingen delen door mee te doen op www.30dagen.be/dingendelen.

Milieuboodschap

De 30dagen-campagne is een initiatief van het beleidsdomein Leefmilieu, Natuur en Energie. Een van de belangrijke boodschappen van de campagne luidt als volgt: delen is het nieuwe hebben. Het is een sociale en goedkope manier om de druk op onze grondstofbehoefte, onze afvalproductie en ons energieverbruik te verzachten.

Bron: Departement Leefmilieu, Natuur en Energie