09/05/2016 - 14:00

Scorebord consumentenmarkten 2016: marktprestaties zijn verbeterd, maar er zijn meer inspanningen nodig in de telecommunicatie- en energiesector

Back to article overview

De Europese Commissie publiceerde vandaag haar scorebord voor de consumentenmarkten 2016, waarin de beoordelingen van EU-consumenten over hoe 42 goederen- en dienstenmarkten functioneren, in kaart worden gebracht.

Uit deze beoordelingen blijkt dat de marktprestaties sinds het laatste scorebord in 2014 zijn verbeterd. De sinds 2010 merkbare positieve trend versnelt nog, waarbij de grootste vooruitgang wordt geboekt op het gebied van de financiële diensten. De drie hoogst gerangschikte goederenmarkten zijn de markt voor boeken, tijdschriften en dagbladen, de markt voor vrijetijdsproducten (bv. speelgoed en spelletjes) en de markt voor grote huishoudtoestellen zoals koelkasten. Wat de dienstenmarkten betreft, houdt de top drie verband met vrije tijd, van vakantieverblijven tot culturele diensten en vermaak, en sportdiensten zoals sportzalen.

"Uit het scorebord van dit jaar blijkt dat consumentvriendelijke regels, markthervormingen en doeltreffende handhaving van consumentenregels, het vertrouwen van consumenten in de markten hebben versterkt", aldus Věra Jourová, commissaris voor Justitie, Consumentenzaken en Gendergelijkheid. "Deze bemoedigende trend moet worden voortgezet, met name voor markten die nog steeds ondermaats presteren, zoals telecommunicatie en energie. Dat is waarom de consumenten centraal staan in de prioritaire projecten van de Commissie, zoals de digitale interne markt en de energie-unie."

De consumentenscoreborden worden gebruikt door nationale beleidsmakers en belanghebbenden om de impact in de tijd van beleidsmaatregelen te beoordelen en de situatie tussen de lidstaten te vergelijken. De Commissie gebruikt de resultaten van het scorebord voor de consumentenmarkten als basis voor de ontwikkeling van haar beleid.

Markten presteren beter wanneer consumenten meer vertrouwen hebben. Het geringe vertrouwen van consumenten in financiële diensten lag bijvoorbeeld aan de oorsprong van de richtlijn consumentenkrediet. Nu deze wetgeving is aangenomen, zien we een toenemend vertrouwen in deze sector. Consumenten geven aan dat zij problemen ondervinden op de telecommunicatiemarkten. De Commissie zal een voorstel presenteren om deze problemen aan te pakken. Met haar recente voorstellen voor digitale overeenkomsten wil de Commissie het vertrouwen van consumenten in grensoverschrijdende online aankopen vergroten.

In het consumentenscorebord worden de resultaten van het Europees semester bevestigd: in sectoren zoals treindiensten en water- en elektriciteitsvoorziening zijn in sommige landen structurele hervormingen vereist, aangezien de beoordelingen op dat gebied sterk verschillen van lidstaat tot lidstaat.

Belangrijkste resultaten van het scorebord consumentenmarkten 2016

  • Meer vooruitgang op de dienstenmarkten dan op de goederenmarkten. De meeste vooruitgang is geboekt op het gebied van de financiële diensten. Het vertrouwen van consumenten in hun banken, particuliere pensioenen en investeringsfondsen is groter dan voorheen. Dat wijst erop dat de recente wetgevingsinitiatieven op gebieden als betaalrekeningen en hypotheken, effectieve handhaving en bewustmaking, vruchten beginnen af te werpen. Tegelijkertijd blijven bankdiensten echter de slechtst presterende sector van de dienstenmarkten.
  • Er zijn verschillen in prestaties tussen lidstaten. De grootste verschillen in beoordelingen over marktprestaties tussen EU-landen betreffen de markten voor elektriciteitsdiensten, watervoorziening, spoorwegvervoer, hypotheken en mobieletelefoondiensten. In vergelijking met beter gerangschikte markten staan deze markten minder open voor grensoverschrijdende concurrentie.
  • Er zijn ook verschillen in prestaties tussen markten. Van de beoordeelde markten werd de laagste score toegekend aan onroerendgoeddiensten, hypotheken, beleggingsproducten, particuliere pensioenen en effecten, en aan tweedehands auto’s en vleesproducten.
  • De beoordeling van de goederenmarkten is nog steeds beter dan die van de dienstenmarkten, ondanks de sterke vooruitgang voor de dienstenmarkten. Van de goederenmarkten heeft de groep van "consumentengoederen met een hoge omloopsnelheid" - zoals niet-alcoholische dranken en brood, granen en pasta -, die goed presteerde in de vorige edities van het scorebord, terrein verloren in vergelijking met de andere goederenmarkten.
  • De rangschikking van de markt voor treindiensten is sinds 2013 aanzienlijk verbeterd. De elektriciteitsmarkt voldoet niet volledig aan de wensen van de consument. Er zijn ook veel problemen op de telecommunicatiemarkten. Van alle geanalyseerde sectoren, lijden de consumenten in deze sectoren de meeste schade.
  • Meer consumenten veranderden van leverancier, maar overstappen blijft op sommige markten moeilijk. In het scorebord werd ook voor het eerst nagegaan waarom consumenten niet van leverancier veranderen. Uit de resultaten blijkt dat consumenten in veel gevallen nog steeds vrezen dat overstappen tot moeilijkheden zou kunnen leiden of dat zij bij hun poging om over te stappen belemmeringen hebben ondervonden.

Achtergrond

De consumentenscoreborden geven een overzicht van hoe de interne markt werkt voor consumenten in de EU. Zij worden sinds 2008 gepubliceerd en hebben tot doel om te komen tot een betere follow-up van de resultaten voor consumenten en om ondersteunende informatie voor het beleid aan te dragen. Er zijn twee soorten scoreborden, die afwisselend om het jaar worden gepubliceerd en gebaseerd zijn op grootschalige enquêtes:

-          in het scorebord voor consumentenmarkten worden de prestaties weergegeven van meer dan 40 consumentenmarkten op basis van kernindicatoren, zoals het vertrouwen dat verkopers de regels voor consumentenbescherming naleven, de vergelijkbaarheid van aanbiedingen, de op de markt beschikbare keuze, de mate waarin aan de verwachtingen van de consument wordt voldaan en de schade die consumenten lijden als gevolg van door hen ondervonden problemen. Ook andere indicatoren, zoals het overstappen en de prijzen, worden gemonitord en geanalyseerd;           

-          in het scorebord van de consumentenvoorwaarden wordt toezicht gehouden op de nationale consumentenvoorwaarden op drie gebieden (1. kennis en vertrouwen, 2. naleving en handhaving, 3. klachten en geschillenbeslechting) en wordt nagegaan welke vooruitgang er is geboekt op het gebied van de integratie van de EU-detailhandelsmarkt – (scorebord consumentenvoorwaarden 2015).

Nadere informatie:

-         Scorebord consumentenmarkten 2016

-         Factsheet over het scorebord consumentenmarkten 2016

-         Infografiek over de bevindingen van het scorebord consumentenmarkten 2016

Bijlage

Marktprestatie-indicator

Best en slechtst presterende markten voor respectievelijk diensten en goederen

Bron: © Europese Commissie, 1995-2016