04/03/2014 - 13:24

Langeafstandsvluchten uitgezonderd voor CO2-emissiehandelsysteem

Back to article overview

"Voor het milieu is deze tekst niet alleen beter dan de positie in de Raad, maar ook beter dan het Commissievoorstel. Ik bedank mijn collega's voor het geven van de steun die het verdient", zei rapporteur Peter Liese (EPP, DE) woensdag. De informele overeenkomst die eerder met de Raad van Ministers werd gesloten, werd goedgekeurd met 458 stemmen voor, 120 tegen en 24 onthoudingen. De EP-milieucommissie verzette zich vorige maand nog tegen deze positie.

"Het belangrijkste element is voor ons de reikwijdte. Het emissiehandelsysteem zal na 2016 weer volledig van toepassing zijn. De Raad vroeg om een "stop the clock" tot 2020, maar het Parlement kon deze lijn niet steunen. De volgende bijeenkomst van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) vindt in 2016 plaats. Als er tijdens deze bijeenkomst geen wereldwijde overeenkomst wordt bereikt, kan niemand het rechtvaardigen dat we deze uitzondering nog eens vier jaar handhaven", voegde de heer Liese toe.

Duidelijkheid over bestedingen van opbrengsten emissieveilingen

Tijdens de onderhandelingen wisten de EP-leden verder te bedingen dat lidstaten verplicht verslag uit moeten brengen over de wijze waarop ze de opbrengsten van geveilde emissierechten besteden. Het geld zou gebruikt moeten worden om klimaatverandering aan te pakken en onderzoek te financieren, bijvoorbeeld voor milieuvriendelijk transport en luchtvaart in het bijzonder. Dergelijke transparantie is essentieel om te benadrukken dat de EU het milieu serieus neemt, zeiden EP-leden.

Volgende stappen

De wetgeving moet nu worden goedgekeurd door de Raad van Ministers.

Achtergrond

De ICAO bereikte tijdens de 38e bijeenkomst een akkoord over het aannemen van een wereldwijde "market-based measure" (MBM) voor broeikasgasemissies door de luchtvaart in 2016, die in 2020 geïmplementeerd moet worden. Om de tussenliggende periode te overbruggen presenteerde de Commissie in 2013 nieuwe wetgeving. Het doel hiervan was reductie van het aandeel van emissies van vluchten van en naar landen buiten de EU dat tot 2020 onder het EU ETS zou vallen.

Procedure: Medebeslissing, 1e lezing overeenkomst

REF. : 20140331IPR41187
 
bron: EP