05/18/2015 - 00:00

Emissierechtenhandel: cijfers voor 2014 tonen een vermindering van de uitstoot

Back to article overview

Volgens ramingen op basis van informatie afkomstig uit het EU-register is de uitstoot van broeikasgassen door installaties die deelnemen aan de EU-regeling voor de handel in emissierechten (EU-ETS) vorig jaar met ongeveer 4,5 % gedaald.

Europees commissaris voor Klimaatactie en Energie Miguel Arias Cañete zei hierover: "Zelfs nu onze economieën weer aan het groeien zijn, blijft de uitstoot dalen. Hieruit blijkt opnieuw dat economische groei en klimaatbescherming hand in hand kunnen gaan. Dit is een krachtig signaal aan de vooravond van de in december in Parijs te sluiten nieuwe mondiale klimaatovereenkomst: de koolstofmarkten leiden tot kosteneffectieve emissiereducties. Tegelijkertijd blijft de recessie een blijvend effect hebben op onze koolstofmarkt. Daarom ben ik ten zeerste ingenomen met het ambitieuze politieke akkoord over de marktstabiliteitsreserve dat het Parlement en de Raad onlangs hebben bereikt."

Emissiedaling in 2014

De EU-ETS is van toepassing op meer dan 11 000 elektriciteitscentrales en productie-installaties in de 28 EU-lidstaten, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein en op emissies van luchtvaartmaatschappijen die tussen de Europese luchthavens vliegen.

In 2014 bedroegen de geverifieerde broeikasgasemissies van vaste installaties 1 812 miljoen ton CO2-equivalent. Deze emissies lagen ongeveer 4,5 % onder het niveau van 2013[1].

Backloading zorgt voor stabilisering van het overschot

Het cumulatieve overschot aan emissierechten is voor het nalevingsjaar 2014 licht gedaald van ongeveer 2,1 miljard tot zo'n 2,07 miljard. Dankzij de start van de uitvoering van de backloadingmaatregel[2], die het veilen van emissierechten uitstelt, daalden de geveilde hoeveelheden in 2014 met 400 miljoen rechten. Bij de berekening van het cumulatieve overschot voor 2014 is rekening gehouden met het inwisselen van internationale kredieten tegen emissierechten, de verkoop van fase 3-emissierechten die fondsen heeft gegenereerd voor het NER300-programma dat innovatieve koolstofarme technologieën steunt, de emissierechten toegekend voor 2014 en de veiling van de fase 3-emissierechten in 2014 (met inbegrip van luchtvaartemissierechten).

Hoog nalevingsniveau

Het niveau van naleving van de EU-ETS-regels door ondernemingen was opnieuw hoog. Minder dan 1 % van de installaties die emissies voor 2014 hebben gerapporteerd, heeft tegen de uiterste datum van 30 april 2015 geen emissierechten ter dekking van alle emissies ingeleverd. Het betrof doorgaans kleine installaties die samen minder dan 0,5 % van de onder de EU-ETS vallende emissies uitmaken. Volgens de gegevens in het register heeft een klein aantal installaties — goed voor minder dan 0,2 % van de emissies in het voorbije jaar — hun emissies voor 2014 niet voor 30 april 2015 gerapporteerd.

Luchtvaartmaatschappijen rapporteren over hun emissies voor 2013 en 2014

Voor de periode 2013-2016 zijn volgens de EU-ETS-richtlijn alle commerciële en niet-commerciële vliegtuigexploitanten die aanzienlijke emissies veroorzaken[3] verantwoordelijk voor de emissies van hun vluchten binnen de Europese Economische Ruimte (EER)[4]. Luchtvaartmaatschappijen die in 2013 en 2014 intra-Europese activiteiten hebben ontplooid die onder de richtlijn vallen, waren verplicht hun emissies voor beide jaren te rapporteren en uiterlijk op 30 april 2015 het daarmee overeenstemmende aantal emissierechten in te leveren. Geverifieerde CO2-emissies van tussen luchthavens in de EER uitgevoerde luchtvaartactiviteiten bedroegen 54,9 miljoen ton CO2 in 2014, een stijging met 2,8 % in vergelijking met de 53,4 miljoen ton van 2013.

Het niveau van naleving van de EU-ETS-regels is hoog: de vliegtuigexploitanten die verantwoordelijk zijn voor 99 % van de emissies die onder de EU-ETS vallen, voldoen aan de regels. Dit omvat meer dan 100 buiten de EU gevestigde commerciële vliegtuigexploitanten die vluchten binnen de EER uitvoeren.

Inwisseling van internationale kredieten

Het totale aantal internationale kredieten dat sinds de start van het inwisselingsmechanisme in maart 2014 tegen emissierechten is ingewisseld, bedraagt 388,44 miljoen.

195,91 miljoen hiervan waren gecertificeerde emissiereducties (CER’s) en 192,53 miljoen waren emissiereductie-eenheden (ERU’s). De ingewisselde CER's en ERU's kwamen van projecten die zijn uitgevoerd in een beperkt aantal landen, waarbij bijna 77 % van de CER's uit China afkomstig is en bijna 77 % van de ingewisselde ERU's van projecten in Oekraïne komt.

Sinds 31 maart 2015 kunnen kredieten die zijn uitgegeven op basis van emissiereducties die zijn gerealiseerd tijdens de eerste verbintenisperiode van het Protocol van Kyoto (de zogenaamde "CP1-kredieten") niet meer worden ingewisseld in het kader van de EU-ETS. In totaal zijn er tot en met 31 maart 2015 386,06 miljoen "CP1-kredieten" ingewisseld.

Zie de bijlage voor meer hierover, waaronder het aantal en het type van de tot en met 30 april 2015 ingewisselde kredieten, per land van oorsprong, project en verbintenisperiode[5].

Achtergrond

Volgens de EU-ETS moeten installaties elk jaar geverifieerde emissiegegevens indienen bij de registers van de lidstaten. De gegevens voor 2014 werden op 1 april 2015 in het EU-transactielogboek (EUTL) openbaar gemaakt. Het EUTL geeft nalevingsgegevens weer vanaf 4 mei 2015, en geeft aan of de installaties hebben voldaan aan hun plicht om emissierechten in te leveren ter hoogte van de geverifieerde emissies van het jaar daarvoor.

De derde handelsperiode van de EU-ETS is op 1 januari 2013 begonnen, duurt acht jaar en loopt dus tot 31 december 2020. De wetgeving tot herziening van de EU-ETS is op 23 april 2009 goedgekeurd als onderdeel van het klimaat- en energiepakket van de EU (zie IP/09/628) en bevat herziene regels voor de periode tot 2020 en daarna.

In mei 2015 hebben het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord bereikt om in 2018 een marktstabiliteitsreserve op te zetten om het opgebouwde overschot aan emissierechten aan te pakken en de bestendigheid van het EU-ETS tegen schokken te verbeteren door hetaanbod van te veilen emissierechten aan te passen (zie IP/14/54)

Voor meer informatie:

Homepage van het EU-transactielogboek: http://ec.europa.eu/environment/ets/

De registatiehomepage van DG CLIMA op EUROPA:

http://ec.europa.eu/clima/policies/ets/registry/index_en.htm

De herziene ETS en veelgestelde vragen:

http://ec.europa.eu/clima/policies/ets/registry/faq_en.htm

Luchtvaart:

http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/aviation/index_en.htm

 

 

[1] Deze vergelijking is gebaseerd op de totale emissies van de installaties die zowel in 2013 als in 2014 hun emissies hebben gerapporteerd.

[2] http://ec.europa.eu/clima/policies/ets/reform/index_en.htm

[3] http://ec.europa.eu/clima/news/articles/news_2015021001_en.htm

[4] De beperking van de EU-ETS-richtlijn tot vluchten binnen de EER tussen 2013 en 2016 is vastgesteld in Verordening nr. 421/2014, in afwachting van een in 2016 te bereiken akkoord in de ICAO over één wereldwijde marktgebaseerde maatregel, die tegen 2020 in werking moet treden.

[5] http://ec.europa.eu/clima/news/articles/news_2015050402_en.htm

 

 

Bron : © Europese Unie, 1995-2015