01/31/2013 - 17:52

“De doeltreffendheid van EU-financiering ten behoeve van infrastructuur voor het beheer van stedelijk afval was beperkt vanwege de gebrekkige toepassing van ondersteunende maatregelen” – aldus de controleurs van de EU

Back to article overview

In 2010 werd berekend dat elke inwoner van de EU jaarlijks gemiddeld ongeveer 500 kg stedelijk afval produceert, dat ongunstige effecten op het milieu kan hebben als het niet op de juiste wijze wordt ingezameld, verwerkt en verwijderd. Een adequaat afvalstoffenbeheer kan echter leiden tot een betere benutting van middelen, aangezien stedelijk afval ook een bron van grondstoffen kan vormen. De EU heeft dan ook gemeenschappelijke normen en doelstellingen opgesteld in de vorm van richtlijnen voor het beheer van stedelijk afval en draagt bij aan de financiering van infrastructuur voor afvalstoffenbeheer in specifieke regio's. De EU-bijdrage aan infrastructuur voor afvalbeheer is significant: de gereserveerde bedragen uit structurele maatregelen beliepen 10,8 miljard euro voor de periode 2000‑2013.

De controleurs van de EU constateerden dat de doeltreffendheid van de EU-financiering uit structurele maatregelen van infrastructuur voor het beheer van stedelijk afval beperkt was. Alleen de resultaten van projecten die waren gebaseerd op een deugdelijke gescheiden inzameling aan de bron waren bevredigend. De regio’s die ondersteunende maatregelen toepasten (zoals het voeren van voorlichtings- en bewustmakingscampagnes, herziening van administratieve procedures of het instellen van positieve of negatieve financiële prikkels), waaronder economische instrumenten, verwezenlijkten de doelstellingen van het EU-afvalbeleid. EU-financiering in andere regio’s heeft slechts tot kleine verbeteringen in het afvalbeheer geleid. De toepassing van dergelijke ondersteunende maatregelen was geen voorwaarde voor het ontvangen van een EU‑subsidie.

De Rekenkamer constateerde significante tekortkomingen wat betreft de verslaglegging door de lidstaten inzake het bereiken van de EU‑streefdoelen, die het de Commissie moeilijk maakten om toezicht te houden op de resultaten. Hoewel in vrijwel alle geselecteerde regio's enkele verbeteringen in het beheer van afvalstoffen werden waargenomen, nam de afvalproductie per hoofd toe in zes van de acht onderzochte regio's. Slechts in een kwart van de onderzochte regio's groeide het percentage gescheiden inzameling significant, met als gevolg een verminderde afhankelijkheid van storten, en werd bijgedragen tot het behalen van de EU‑streefdoelen. Afval werd doorgaans gestort zonder toereikende behandeling, of geheel zonder behandeling.

“Europeanen consumeren meer en produceren meer afval. De afvalstoffenrichtlijn van de EU schrijft voor dat lidstaten afval verwerken en verwijderen zonder risico’s voor water, lucht en bodem, en zonder geluids- of stankoverlast te veroorzaken”, aldus Ovidiu Ispir, het ERK-lid dat verantwoordelijk is voor het verslag. “Zoals uit ons verslag blijkt, gebeurt dit niet”.

Bron : Europese Rekenkamer 

Dit persbericht wil slechts de kernboodschap weergeven van het door de Europese Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag.
Het volledige verslag kan u hier downloaden : Speciaal verslag nr. 20/2012 “Is de financiering uit structurele maatregelen van infrastructuurprojecten voor het beheer van stedelijk afval doeltreffend als bijdrage tot de verwezenlijking van de afvalbeleidsdoelstellingen van de EU door de lidstaten?”