Servaco Product Testing van start met VITO-technologie

Op vrijdag 22 maart 2019 zag Servaco Product Testing het licht, een joint venture tussen VITO en de Servaco Groep. Het nieuwe bedrijf wil zich richten op de opkomende markt van de product­emissietests. De tests analyseren de impact van allerhande (consumenten)producten en materialen op de luchtkwaliteit binnenshuis. De integratie van deze business in een bestaand bedrijf is een schoolvoorbeeld van hoe VITO met technologische innovatie de slagkracht van het Vlaamse bedrijf versterkt, ook met het oog op buitenlandse activiteiten.

 

 

VITO voert al jaren onderzoek naar productemissies van zogenaamde VOC’s of vluchtige organische componenten. Dit zijn schadelijke stoffen die kunnen vrijkomen uit allerhande producten en materialen, gaande van huishoudelijke apparatuur over bouw- en interieurmaterialen tot meubels en zelfs geurkaarsen. Producenten moeten daarom voldoen aan nationale en Europese richtwaarden voor VOC’s. Daarnaast bestaan er ook tal van productlabels die eisen dat de emissies onder bepaalde grenswaarden blijven.

Dankzij het uitbouwen van een volledige dienstverlening zag VITO haar klantenportfolio voor producttesting de laatste jaren sterk uitbreiden. VITO ontwikkelde immers niet alleen de meest adequate meetmethodologie, ze helpt klanten ook bij de compliance – het nakomen van wetgeving en andere regels – in andere landen. “Als een bedrijf wil weten hoe groot de emissie is van een welbepaalde gevaarlijke stof, dan wil het ook graag weten of het daarmee voldoet aan de regelgeving in de landen waarnaar het exporteert, en de productlabels die daar bestaan”, zegt Marc Lor van VITO die nu aan de slag gaat als operationeel directeur in het nieuwe bedrijf.

Nieuwe joint venture

Door het succes van de commerciële en industriële focus van deze activiteiten sloot ze de laatste tijd echter steeds minder aan bij het DNA van VITO. Daarom werd beslist de expertise en knowhow af te stoten en onder te brengen in een joint venture met een bestaand privébedrijf. Met de Servaco Groep, die afdelingen heeft in Hasselt, Puurs, Wetteren en Wevelgem, vond VITO een uitgelezen industriële partner. Op 22 maart 2019 zag het nieuwe bedrijf Servaco Product Testing het licht.

 

Dit is een mooi voorbeeld van hoe we bij VITO met technologische innovatie de Vlaamse economie ondersteunen. 
Door de maturiteit en het routinekarakter van onze testingactiviteiten was de tijd rijp om ze om te vormen tot een zelfstandige onderneming.
Het voordeel van Servaco is dat de analyse van product­emissies zeer nauw aansluit bij de eigen activiteiten van het bedrijf.
Bart Swaelens, hoofd van de dienst Tech Transfer en Venture Development

Europese nichemarkt

Met de integratie van de VITO-expertise wil Servaco zich versterken in de nichemarkt van de product­emissietests. “Maar we willen ook op Europees vlak een belangrijkere rol gaan spelen”, zegt Nico Van Landuyt, CEO van de Servaco Groep.

 

Servaco heeft een rijke ervaring op het gebied van emissiemetingen. Toen VITO van start ging met haar project rond specifieke metingen op producten, wekte dit meteen onze interesse. Dat verhaal hebben we zien groeien, en vandaag lijkt het niet meer dan logisch dat wij onze activiteiten in die richting uitbreiden. Met de integratie halen we niet alleen in één klap een belangrijke brok expertise in huis, maar ook de opportuniteit om deze activiteiten meteen ook internationaal te gaan uitrollen.
Jan Goossens, commercieel directeur bij de Servaco Groep

 

Meer info

Marc Lor, + 32 492 15 55 29, marc.lor@vito.be 
Nico Van Landuyt, CEO Servaco Group, + 32 56 43 27 30, directie01@servaco.be

Geplaatst door

emis

Gepubliceerd op

02/04/2019