Leerlingen maken spelenderwijs kennis met circulair ondernemerschap

RISK & RACE is een boeiend en hands-on spel over de opportuniteiten en uitdagingen van de circulaire economie. Het is een bordspel, ontwikkeld voor ondernemers, professionelen en studenten hoger onderwijs. Het is ontworpen om de ondernemersgeest te stimuleren en spelers te laten kennismaken met bedrijfsstrategieën en verdienmodellen in de circulaire economie. En natuurlijk is het ook gewoon een tof en uitdagend spel, zoals een spel hoort te zijn.

Een aangepaste versie voor leerlingen secundair onderwijs

Een klas leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs mocht kennismaken met RISK & RACE tijdens hun lessen economie. Vijf weken lang gingen ze met het spel aan de slag, onder begeleiding van VITO.

Gedurende het spel kregen de leerlingen meer inzicht in:

  • Het verschil tussen lineaire en circulaire bedrijfsmodellen.
  • Strategieën voor de circulaire economie, zoals circulair productontwerp, recyclage en remanufacturing.
  • Circulaire bedrijfsmodellen, zoals product/dienst systemen en terugnamesystemen.
  • Het effect van investeringen op bedrijfsprestaties en de impact van  externe gebeurtenissen.

Voor de leerlingen was het een leuke spelervaring over circulaire economie en ondernemerschap. Voor VITO was het de uitgelezen kans om feedback van leerlingen te verzamelen, te reflecteren, en het spel verder te verfijnen om tot een aangepaste versie te komen die geschikt is voor de doelgroep van middelbare scholieren.

Enkele reacties:

  • “Het spel bied je de mogelijkheid om kennis te laten maken hoe je later zelf een bedrijf moet leiden en welke keuzes daarbij komen kijken.”
  • “Ik vond het een zeer leuk spel, het was fijn om zelf te kunnen ondernemen. Zo konden we kennis maken met de realiteit.”
  • “Ik vond het leuk om in met een team te spelen, want je kon met elkaar overleggen welke investeringen we gingen doen om winst te maken. Ook de gebeurteniskaarten waren zeer leuk omdat ze spanning in het spel brachten.”
  • “Ik heb vooral geleerd dat je eerst echt moet investeren in betere productiemethoden ook al heb je dan even verlies. Later kan je dan meer/duurzamer produceren en volgt die winst vanzelf wel.
  • “Ik vond dit spel zeer leerrijk. Je leerde omgaan welke belangrijke beslissingen een onderneming moet maken.”
  • “Het is leuk om spelletjes te spelen tijdens de les die te maken hebben met de les. Zo leer je bij op een andere en leuke manier.”

Een nieuw prototype

Momenteel is er een kaartspelversie in de maak. Dit gebeurt met de steun van EIT Raw Materials. Het doel is om de leerervaringen die RISK & RACE biedt, te vertalen naar een eenvoudiger en korter spel, geschikt voor gebruik in het secundair onderwijs, bijvoorbeeld in STEM-vakken. Het kaartspel werd op 24 maart 2018 voorgesteld aan het eerste testpubliek tijdens TEDxUHasselt. In de loop van april en mei wordt het nieuwe prototype getest in verschillende klassen. Niet alleen Vlaamse scholen doen mee, ook secundaire scholen in Duitsland en Italië. Eind 2018 hopen we een kant-en-klare versie van het kaartspel te lanceren die een waardevolle tool kan bieden waarmee leerkrachten hun leerlingen kunnen laten kennismaken met ondernemerschap en de circulaire economie. Wordt vervolgd.

Meer informatie over RISK & RACE: riskandrace.vito.be

Risk & Race is ontwikkeld in samenwerking met Wuppertal Institute, VTT, TUDelft en In the loop Games, met de steun van EIT Raw Materials.

Geplaatst door

Gepubliceerd op

30/03/2018