01/03/2016

Uitstoottests van auto’s: van het lab naar de weg

Back to article overview

Luchtvervuiling zorgt voor meer dan 400.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar in Europa. Voertuigen, vooral dieselvoertuigen, zijn één van de belangrijkste bronnen van stikstofoxiden (NOx), waaronder giftige stikstofdioxide. EU-regels leggen limieten en testprocedures vast voor de uitstoot van deze verontreinigende stoffen door auto's. Studies tonen echter dat de uitstoot op de weg vele malen hoger is dan wanneer deze gemeten wordt in een lab. Het EP wil dit aanpakken door reëlere testen.

Wat is er mis met de uitstoot van dieselauto's?

Studies tonen aan dat er een kloof bestaat tussen metingen in laboratoria en die onder reële rijomstandigheden. In 2010 testte het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Commissie zes benzine- en zes dieselauto's. "De belangrijkste conclusie was dat er een probleem is met diesel NOx-uitstoot op de weg," zei Alois Krasenbrink van het onderzoekscentrum tijdens de hoorzitting in het EP op 23 februari over de kwestie.

"De auto-industrie in Europa moet perfect betrouwbaar geworden en daarom moeten deze tests duidelijke, veeleisend en onafhankelijk te zijn," zei Françoise Grossetête (FR, EVP). "In het parlement willen we ervoor zorgen dat we een centraal en onafhankelijk testsysteem hebben," liet de Duitse sociaaldemocraat Matthias Groote weten.

Maatregelen van de EU om uitstoottests van auto's te verbeteren

Om de procedures voor het meten van uitstoot te verbeteren en een betere afspiegeling van de daadwerkelijke rijomstandigheden te laten zijn,  heeft de Commissie al twee van de vier maatregelen goedgekeurd waardoor nieuwe tests vanaf september 2017 van start kunnen gaan.

Het Parlement en de Raad overwegen verder een actualisering van de EU-regels voor uitstoot van auto's en een hervorming die de onafhankelijkheid van die tests moet versterken.

Bijzondere onderzoekscommissie

Het Parlement heeft een onderzoekscommissie ingesteld die een jaar lang onderzoek doet naar inbreuken op de EU-regels voor uitstoottests van auto’s. Deze commissie komt woensdag 2 maart voor de eerste keer bijeen om een voorzitter en ondervoorzitters te kiezen

Bron: Europees Parlement