27/06/2013

Nieuw convenant voor meer STEM in een duurzamere maatschappij

Back to article overview

RVO-Society is nu ruim tien jaar actief in het ervaringsgericht ondersteunen van opleidingen in techniek en wetenschap. RVO-Society zet zich  niet alleen in voor het verhogen van het aantal ingenieurs, wetenschappers en technici in Vlaanderen, maar wil ook mee voor zorgen  de technische complexiteit van onze wereld voor iedereen duidelijker maken.  Vlaanderen moet in 2020 een economisch innovatieve, groene, en sociaal warme regio zijn. De Vlaamse overheid rekent daarbij op de ervaring van RVO-Society om inzichten in energie en klimaatproblematiek te verduidelijken aan de hand van concrete, dagelijkse toepassingen. Zo streeft RVO-Society naar een duurzame maatschappij. Met het nieuwe convenant verlengt de overheid op initiatief van de minister van Innovatie Ingrid Lieten haar partnership met RVO-Society voor de volgende vijf jaar. 

Sinds haar oprichting in 2000 door imec, universiteiten en bedrijven, heeft RVO-Society de missie om jongeren de kans te geven actief techniek te verkennen en hun eigen technische talenten te ontdekken. RVO-Society werkt daarvoor nauw samen met het steunpunt Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs (Ecego) en met pedagogische begeleiders om haar educatieve activiteiten af te stemmen op ervaringsgericht en competentiegericht onderwijs. Uiteraard zijn ook de leerkrachten partners van het eerste uur. Zij zijn het die de jongeren moeten aanmoedigen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, en hen op die manier warm te maken voor wetenschap en techniek. Dat is geen gemakkelijke taak, want wetenschap en techniek evolueren veel sneller dan alle andere leergebieden.

Sterke partnerships voor didactische én inhoudelijke expertise

In het onderwijs van morgen moeten leerkrachten niet enkel over inhoudelijke kennis beschikken. Zij moeten ook experten in didactiek zijn en kennis begrijpelijk en met enthousiasme kunnen overbrengen. Om de leerkrachten hierbij te ondersteunen, moedigt de Vlaamse overheid partnerships aan tussen leerkrachten en scholen, en bedrijven en organisaties met een educatieve missie, zoals RVO-Society. Bovendien heeft RVO-Society een sterke band met imec en functioneert ze als de logische schakel tussen onderzoek (van imec) en onderwijs. Zo brengt RVO-Society, met uniek didactisch materiaal en daaraan gekoppelde vormingen voor leerkrachten, geavanceerde technologie – zoals ontwikkeld in imec - naar leerkrachten van kleuter-, basis- en secundair onderwijs.

Vlaamse overheid hernieuwt vertrouwen in RVO-Society

RVO-Society heeft zich als structurele partner in het actieplan Wetenschapscommunicatie van de Vlaamse Regering steeds ingezet om jongeren te enthousiasmeren voor techniek en wetenschap. Bovendien werkte ze ook aan de realisatie van belangrijke beleidsdoelstellingen zoals “educatie voor duurzame ontwikkeling” en het “actieplan ondernemen”. Deze werkwijze wil de Vlaamse overheid verder bestendigd zien, en integreren in het STEM actieplan, een  gezamenlijk initiatief van de ministers Lieten, Smet, Muyters en Peeters om alle krachten te mobiliseren om onze jeugd meer op het wetenschappelijke en technologische spoor te krijgen. De Vlaamse overheid hernieuwt hiermee niet alleen haar vertrouwen in RVO-Society maar ook in diens partners van het eerste uur zoals imec, K.U.Leuven, VUB, UGent, Agoria, Gimv en Atos en een reeks individuele sympathisanten.

Minister van Innovatie Ingrid Lieten: “Ik ben erg blij dat RVO-Society zich nu al tien jaar mee inzet om wetenschap tastbaarder te maken voor het grote publiek en aantrekkelijker voor jonge mensen. In het geval van RVO-Society mogen we dat trouwens heel letterlijk nemen. RVO-Society geeft jongeren de kans om actief techniek en wetenschap te verkennen en zo hun eigen technische talenten te ontdekken. RVO-Society laat jongeren ervaringsgericht kennis maken met wetenschap en techniek en besteedt speciale aandacht aan actuele thema's zoals de klimaatsproblematiek. Zij leert jongeren op een duurzame en rationele manier omgaan met energie.

Contextualisering van kennis over energie

Meer inzicht in technische innovaties en wetenschappelijke basiskennis is noodzakelijk  om toekomstige beslissingen op een democratische manier te nemen. Alle burgers van morgen moeten dus voldoende technisch en wetenschappelijk geletterd zijn. Enkel zo kunnen zij de verbondenheid tussen wetenschap en de maatschappelijke impact ervan begrijpen. Centraal hierbij is gecontextualiseerde kennis die iedereen kan vatten en kan linken aan ervaringen uit het dagelijkse leven. RVO-Society zal daarvoor nieuwe educatieve pakketten en opleidingen ontwikkelen die het begrip energie bevattelijk en ervaringsgericht overbrengen en dit reeds in het basisonderwijs. Alle jongeren moeten discussies over energie en duurzaamheid kunnen begrijpen om zelf een gefundeerd oordeel te kunnen vormen en op basis daarvan hun gedrag te bepalen. Jo Decuyper: “Als je gedrag duidelijk laat merken dat je rekening houdt met wat je hebt geleerd, dan heb je het begrepen.” Geen evidente uitdaging want wetenschap en techniek zijn complex en vaak heel abstract. Maar er is geen alternatief als we tot een duurzame maatschappij willen komen. Met het ondertekenen van het nieuwe convenant geeft de Vlaamse overheid RVO-Society de opdracht om mee te timmeren aan de weg naar het economisch innovatieve, groene en sociaal warme Vlaanderen van 2020.

Bron : Persmededeling van viceminister-president Ingrid Lieten, Vlaams minister van innovatie, overheidsinvesteringen, media en armoedebestrijding