28/06/2005

Controle van het mestbeleid: breed sensibliserend, gericht sanctionerend

Terug naar artikeloverzicht

De Mestbank is belast met de opvolging van een vrij complexe wetgeving. Controle is het sluitstuk van de mestwetgeving. Voor de handhaving van het mestdecreet opteert de Mestbank voor een gedifferentieerde aanpak: breed sensibiliserend, gericht sanctionerend. Waar aangewezen werkt de Mestbank sensibiliserend. Bij de beoordeling van een feit is de milieurelevantie van dat feit een belangrijk element in de afweging. De criteria voor een sanctionerend optreden worden vastgelegd. De administratieve maatregelen volgen snel na de vaststelling van de feiten.

De Mestbank is belast met de opvolging van een vrij complexe wetgeving. Controle is het sluitstuk van de mestwetgeving. Voor de handhaving van het mestdecreet opteert de Mestbank voor een gedifferentieerde aanpak: breed sensibiliserend, gericht sanctionerend.
Waar aangewezen werkt de Mestbank sensibiliserend. Bij de beoordeling van een feit is de milieurelevantie van dat feit een belangrijk element in de afweging. De criteria voor een sanctionerend optreden worden vastgelegd. De administratieve maatregelen volgen snel na de vaststelling van de feiten.


De Mestbank houdt toezicht op de naleving van het Meststoffendecreet

Naast de uitvoering van terreincontroles behandelt de cel controle de geldboetes voor overbemesting, onvoldoende bewezen mestafzet en lozing. De Mestbank zoekt hierbij naar een evenwicht tussen planmatige en reactieve controles.

Reactieve controles zijn de niet ingeplande controles op vraag van derden zoals de behandeling van klachten, vragen van parketten, vragen van andere overheden.

Voor de planmatige acties stelt de Mestbank elk jaar een controleactieplan op. Binnen het controleactieplan vormen balanscontroles en bedrijfsdoorlichtingen de basis. Voor de balanscontroles en de bedrijfsdoorlichtingen maakt de Mestbank elk jaar een selectie van bedrijven die, op basis van de beschikbare gegevens, prioritair te controleren zijn. Dit zijn de bedrijven die systematisch teveel nutrinten op hun gronden brengen of jaar na jaar hun nutrinten onvoldoende afzetten.

Jaarlijks legt de Mestbank ook n of meerdere specifieke accenten. In 2004 werden specifieke acties uitgevoerd rond de winterbedekking en de MAP-meetpunten. Deze jaarthema's bepalen voor een deel de verdeling van de overtredingen.

Overzicht van de belangrijkste resultaten in 2004

In 2004 waren er in totaal 2.225 inspecties. Dit leidde tot een totaal van 528 processenverbaal, waarvan 350 nieuw vastgestelde overtredingen op het Meststoffendecreet; 221 bevatten aanvullende informatie in verband met reeds vastgestelde overtredingen. Daarnaast werden er 9 technische verslagen opgesteld.

De inbreuk op de aangifte is nog steeds de belangrijkste vastgestelde overtreding. Samen met de overbemestingen en niet bewezen mestafzet vormen deze inbreuken 72 % van de overtredingen. Vervoersreglementering, inbreuken op de uitrijregeling, lozingen, heffingen en inbreuken tegen de emissiearme aanwending van meststoffen nemen samen ongeveer iets meer dan een vierde van de overtredingen in. Voor zowel de emissiearme aanwending als de uitrijregeling werd in 2004 een daling van het aantal overtredingen vastgesteld ten opzichte van 2003. Het lijkt er dus op dat een algemeen bewustzijn van de naleving van de bepalingen van het Meststoffendecreet meer en meer ingang vindt.

Kwaliteitscontrole van mesttransporten in 2004: geen contaminaties vastgesteld

In 2004 heeft de Mestbank ook een specifieke controleactie van de mesttransporten gehouden. Daarbij werd de kwaliteit van de getransporteerde mest gecontroleerd. In totaal werden een twaalftal mesttransporten bemonsterd. Er werden geen contaminaties van de dierlijke mest vastgesteld.

Bijlagen: uittreksel uit het VLM-activiteitenverslag 2004 (controle mestbeleid)

Bron : VLM