Binnen tien jaar emissievrije vrachtauto’s

Gepubliceerd op 25/07/2013

Vrachtauto’s aangedreven door batterijen of brandstofcellen zijn binnen tien jaar te koop. Deze nieuwe generatie vrachtwagens kan een rol spelen bij het behalen van de lange termijn doelen van de Europese transportsector. Dat blijkt uit een studie van CE Delft en het Duitse DLR, in opdracht van de International Council on Clean Transportation (ICCT).

Het onderzoek heeft zich geconcentreerd op de haalbaarheid van emissievrije technologieën voor vrachtauto’s voor korte- en lange afstandsvervoer. Project manager Eelco den Boer van CE Delft:" Op basis van interviews met experts, literatuuronderzoek en andere bronnen blijkt dat de kosten van dieselvrachtwagens en emissievrije alternatieven de komende vijftien jaar naar elkaar toe groeien. Voorwaarde is wel dat er voldoende beleid wordt ontwikkeld om de technologische innovatie en schaalvoordelen te benutten." De studie laat zien dat de kosten van emissievrije vrachtwagens dalen tot 110-140% van de kosten van diesel vrachtwagens in 2020, en in 2030 ongeveer gelijk zijn.

Er zijn verschillende technieken voorhanden die bruikbaar zijn voor de verschillende vervoerstoepassingen. Voor stedelijke distributie zijn elektrische vrachtwagens een oplossing, terwijl voor lange afstanden de brandstofcellen op waterstof een bruikbaar alternatief zijn. Daarnaast vormen ook het gebruik van bovenleidingen (vergelijk met trolleybus) of het laden van batterijen tijdens het rijden (inductie) een optie voor lange afstandsvervoer.

De transportsector gaat de komende jaren meer CO2 uitstoten door de sterke groei van de vervoerde goederen. Om de Europese klimaatdoelen van -80% CO2 in 2050 te halen, zal deze trend omgebogen moeten worden. Beleid om het brandstofverbruik van vrachtauto’s te laten dalen blijft momenteel nog achter bij het beleid dat ontwikkeld is voor personenauto’s en bestelauto’s. Wanneer beleid worden ontwikkeld dat sterk gericht is op het emissievrij maken van vrachtauto’s en brandstoffen, is het op lange termijn mogelijk om de emissies van de transportsector met 90% te laten dalen.

"Nieuwe technieken kunnen een grote bijdrage leveren aan het reduceren van de CO2 uitstoot van vrachtwagens aldus Peter Mock, directeur van ICCT Europa. "Het is belangrijk dat de overheid de markt prikkels geeft om te innoveren in zowel voertuigen als infrastructuur. We hebben lange termijn beleid nodig, en verder onderzoek naar de juiste beleidsinstrumenten en de financiering van de benodigde infrastructuur."

Bron : Persbericht CE Delft

________________

Extra info  :

Downoad de studie "Zero emission trucks"  [PDF - 3.84 MB]